Vecka 17

Ökad svettning är vanligt hos mamman, vilket beror på ökad blodmängd. Många kvinnor blir även täppta i näsan. Vidare kan slidan avge en ökad mängd sekret. Behovet av att kissa ofta bör ha gått över vid det här laget.

Ditt barn är 11-12cm långt från huvud till stjärt och väger ca 150g. Huvudet är visserligen stort ännu, men det börjar se mer proportionerligt ut. Ögonen är fortfarande slutna, men de har blivit större och ögonfransar och ögonbryn har blivit längre. Underhudsfett börjar lagras, det hjälper till att hålla värmen samt ger energi. På huvudet växer mer och mer hår. Alla fingrar och tår har nu fått pyttesmå naglar. Det lilla hjärtat pumpar runt ungefär 24liter blod per dygn. Barnet blir medvetet om ljud utifrån och kan reagera på dem. Bröstkorgen hävs och sjunker när det tränar sin andning. Barnet befinner sig nu i den övre delen av livmodern och väger mer än moderkakan. Utifrån sett är barnet mitt emellan blygdbenet och naveln.


Jag är visst inte så bra på att uppdatera veckorna. Men men =) Nu låter det äntligen som att lillkillen har somnat, dags för tvättstugan!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Om du har tid nästa vecka så kan jag göra en nagelförlängning på dina naglar gratis. Förutsatt att du har gott om tid och ingen Max. på minst 4 timmar.

Resultatet kommer säkert att bli bra med all den hjälp jag får, men det kommer ta längre tid än normalt. Vi ses ju på lördag så fundera lite på det tills dess :)



Kramis

2009-09-09 @ 20:22:04
URL: http://hannamariak.blogg.se/
Postat av: helena

oj vad du bloggat den senaste tiden =) jag är dunderförkyld och orkar inte skriva så mycket. men om du vill ha en sammanfattning om mitt liv just nu kan du läsa på kommentarer på hannas blogg. skrev just en bok och fick typ kramp i fingrarna =)



det viktiga var egentligen att tyvärr blir kräftskivan inställd. jag är dunderförkyld sen en vecka tillbaka och skulle behöva kolla upp detta med vårdcentralen. så pga influensatider och gravida gäster så bestämde vi oss för att ställa in allt. jättetråkigt tycker vi. men det kanske blir någon annan tillställning lite senare.



nu måste jag sova...massa kramar

2009-09-09 @ 21:22:42
URL: http://denvildabebben.blogspot.com
Postat av: helena

ursäkta mitt korta o opersonliga inlägg här ovan. ojojoj, redan vecka 17. vart tar tiden vägen. snart halvvägs för sjutton =) hur känns det?? snart dags för ultraljud också, spännande!! kan tänka mig att din mage talar klarspråk vad det gäller bebisens viktuppgång....den växer så det knakar kan jag tänka. vi måste ses snart. vi kanske kan ses tillsammans med hanna och emil. en helg kanske. tror att killarna skulle ha skitkul ihop. kramar till er alla och lycka till med inskolning nästa vecka. kommer gå jättebra. viktigt att ta det i max takt så kommer han känna sig trygg från början.



kramar

2009-09-10 @ 20:37:36
URL: http://denvildabebben.bloggspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0