Föräldradrivet kooperativ

Idag när jag skulle gå från Max på dagis så satte jag mig ned snett bakom honom, han stod och grävde i den stora leksaks-lådan ute på gården, petade honom lite på ryggen och sa "Hörru gubben" för att få kontakt med honom. Han vände sig om och tittade på mig och jag sa "Mamma ska gå och jobba lite nu, vi ses sen", då tog han mig i handen, skakade, släppte och sen vände han sig om och fortsatte rota i lådan. "Okej, hej då" sa jag och gick. Lätt som en plätt. Ska man skratta eller gråta? Hade ju varit trevligt om han tyckte att det va liiite tråkigt att jag går. Aldrig är man nöjd =) Ska inte säga för mycket, det kommer säkerligen ett bakslag och det kommer vara sjukt jobbigt.....

Ska hämta honom lite tidigare idag, klockan två. På fredagar mellan 14-17 är det två föräldrar som jobbar istället för fröknarna (beroende på hur många barn som är kvar så stannar även en fröken kvar) så för att han inte ska bli förvirrad hämtar jag honom innan fröknarna försvinner. Ser fram emot när det är min och Marcus tur att jobba! Man får ju lite större inblick och lär känna både barn och hämtande föräldrar mer. Fördelen med föräldrakooperativ!

För den som är intresserad kan jag ju berätta vad ett föräldradrivet dagis är. De föräldrar som vill/kan är med i styrelsen (ordförande, kassör, sekreterare, personalansvarig, miljöansvarig och två suppleanter). Styrelsen och övriga föräldrar driver helt enkelt dagiset, men det är utbildad personal som jobbar på dagarna och som står för den pedagogiska biten (för tillfället två heltidare, en på 75% och en på 50%, på 18 barn). Alla föräldrar delas upp i två grupper, utegrupp och innegrupp, och ansvarar för att åtgärda fel och skapa förbättringar inom respektive område. Varje familj har minst en jourvecka per termin (oftast inte mer än två, beror helt enkelt på hur många familjer som är med för tillfället), vi har en jourvecka i november och en i januari, resten av vårterminen är inte schemalagd än men det blir nog en till för oss.
En jourvecka börjar med att man på fredagen tar hand om barnen på dagiset från 13.45-17.00 då dagiset stänger. Under helgen utför man sedan en ordentlig städning av hela huset (en normalstor villa), sedan utför man också enklare städning på tisdag och torsdag eftermiddag. Under jourveckan ansvarar man också för att hitta vikarie om någon fröken blir sjuk. Tanken är att man i första hand ska komma och jobba själv, men en vikarielista finns om man helt enkelt inte kan.
Varje år har vi ett stort vårstäd och höststäd (oftast i maj och oktober) där lokaler och tomt storstädas och rustas.
Varje år anordnas en höstfest för föräldrar och personal, en "lära-känna-fest". Det anordnas också en julgransplundring, en vårutflykt för hela familjer och en vårfest i samband med vårstädet.
Det är nog kort och gott vad det går ut på =)

Dags att ta tag i disk och städ!

Kommentarer
Postat av: Marielle Ragvals

Hej! Jo, allt är bara bra med oss!! David har praktik och jag försöker vänja mig vid att vara själv med Noa på dagarna (har ju varit så bortskämd som haft han hemma så mkt). Så vi försöker sysselsätta oss så mkt vi kan, umgås med folk, går på öppna fsk mm.

När var det ni skulle på ul? Det måste vara snart va? Ser fram emot att få tjuvkika på en ul-bild snart iallafall!!

Kram!

2009-09-18 @ 17:29:42
URL: http://noaragvals.blogspot.com
Postat av: helena

hej! nej, de har inte fått ännu. men det kommer.... =) kram

2009-09-18 @ 22:18:18
Postat av: Isabel

Spännande att läsa om föräldrakooperativ. Tror inte det är något som skulle passa oss skrattar



Ang akvarium så hittade jag ett komlpett till Alva på eniro på 25 liter som jag slog till på! Blev jättefint!

2009-09-19 @ 20:11:43
URL: http://issapissastankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0