Tankegång

Efter att ha skrivit en kommentar till hanna så funderade jag lite.

Eventuellt blir jag varslad i juli när jag kommer tillbaks till jobbet.
När Max nu fyller 1 år tvingar reglerna oss att ta ut 5 mammadagar i veckan i fortsättningen. Så länge man inte jobbar några dagar i veckan - då tar man bara ut resterande så det blir 5 sammanlagt, studerar med studiestöd, eller är arbetslös och inskriven hos arbetsförmedlingen.

För våran ekonomi behöver vi troligtvis inte ta ut 5 dagar i veckan. Men iom att vi nu måste det så försvinner ju dagarna snabbare än va dom ekonomiskt sett behöver.

Min tanke är att om jag ändå blir arbetslös i juli så kommer det ju kännas som att jag har slösat föräldradagar fr o m 19 februari. Då skulle det ju va mycket bättre att bli uppsagd redan nu så att jag kan anmäla mig som arbetslös hos Arbetsförmedlingen och sen fortsätta snåla med dagarna. Skulle jag mot all förmodan få nåt extrajobb nån kväll eller helg här och där så skadar ju inte det (har dock aldrig någonsin fått nån hjälp från arbetsförmedlingen förut). Kommer ju oavsett inte få ett seriöst jobb förr än Max har dagisplats, om ens då. Mammor verkar inte så eftertraktade i arbetslivet.

Man måste inte ta ut 5 dagar i veckan efter barnets 1-årsdag men om man inte gör det förlorar man sin sgi (sjukdomsgrundande inkomst) vilket betyder att om jag själv blir sjuk eller om jag behöver vabba (Vård Av Barn) så får jag ingen ersättning då. Vilket kan va lite tråkigt för ekonomin när den dagen kommer...

Jaja får ta och kolla upp med jobbet hur det ser ut för framtiden.

Kommentarer
Postat av: Hanna

jag är helt konstig. jag inser nu lixom hur stort det är att ha barn. det fattade jag väl innan också, men så jäkla påtagligt det blev på en dag.

vi kommer gärna och firar :) erat mms var ju det gulligaste på hela dagen. jag log såååå stort. tack :)



Har funderat ut en kul grej till maxens dag. tihi. inte lika bra, men nästan.



hoppas du kan sova. jag har funderat så jäkligt de senaste nätterna på jobb o allt vad det heter. försöker påminna mej själv att man oftasrt inte löser några världsproblem nattetid och att de finns kvar att fundera på imorgon också=P



kram till dej.

2009-02-10 @ 23:05:29
URL: http://hannamariak.blogg.se/
Postat av: Hanna

ja, men visst är det så! :) sen tror jag att han blir lika lycklig oavsett hur många som kommer :)

nu blir det natten :)

2009-02-10 @ 23:32:19
URL: http://hannamariak.blogg.se/
Postat av: Mia

Kan ju vara värt att kolla upp så att du verkligen får A-kassa innan du säger upp dig/blir arbetslös. Föräldrapenningen är ju inte A-kassegrundande, och eftersom du varit mammaledig ett år så finns risken att du bara får grundbidrag. Tror att det visserligen var tal om att ända det men att det inte skulle gälla förrän runt juni/juli.

2009-02-11 @ 12:55:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0