Trött och trött igen

Natten till idag va värst hittills, sov inte ordentligt en enda period. Börjar bli riktigt riktigt trött. Drömmar och toabesök avlöser varann. Men fick iaf sova nästan en timme när Max sov middag.

På tal om sömn så har Max plötsligt börjat krångla med nattningarna. De senaste månaderna har det bara varit att lägga ner honom i sängen efter vällingen och gå ut och stänga dörren. Ibland kanske det har tagit en halvtimme innan han somnat och ibland kanske man fått gå in och säga hej nån gång, men oftast somnar han inom en kvart utan gnäll. Igår och idag har däremot både dag-sömn och natt-sömn varit jobbigt. Han verkar inte vilja vara ensam förrän han somnat och somna vill han definitivt inte. Dålig timing nu när Marcus är sjuk och jag så trött. Men det är väl kanske nån fas han hamnat i bara, får hoppas den inte är långvarig.

Idag har jag varit hos doktorn. Han har läst igenom min journal från förra förlossningen och svarat på en massa av mina frågor och förklarat en hel del lite bättre än dom gjorde på Ackis. I korta drag kan man väl säga att han inte trodde att det va nå fel på mig utan att allt bara va tillfälligheter, men att både värksvagheten och livmodern som inte ville dra ihop sig är sånt som, när det hänt en gång myckat väl kan hända igen. Men att riskerna inte va så stora att man ska behöva oroa sig. Däremot skulle vi i slutet av graviditeten göra en, nu kommer jag inte ihåg vad dom kallar det (för trött...), "viktuppskattning" av bebisen och ifall även denna bebis blir väldigt stor så ska vi diskutera igångsättning. Vill såklart att allt ska gå så naturligt som möjligt tillväga men om risken ser stor ut att det blir som förra gången så får dom göra precis det dom tror är bäst för oss.
Sen ska jag på tisdag göra en glukosbelastning för att utesluta graviditets-diabetes. Man ska inte ta ut något i förskott men det skulle förklara en hel del från förra graviditeten, grejer som även börjat dyka upp under denna graviditet. Det enda konstiga är ju i så fall att jag förra gången inte låg i någon riskzon, jag va inte över 35, jag va inte överviktig, ingen i familjen har diabetes... Som sagt ska man inte ta ut något i förskott men det skulle inte förvåna mig så mycket med tanke på symptomen.

Marcus tog över nattningen och han verkar ha lyckats så nu ska jag göra mig iordning och hoppas på en bättre natts sömn. Blir inge bok-läsning idag heller =( Har ungefär 60 sidor kvar på en väldigt bra engelsk bok innan jag kan börja läsa på nästa bokcirkel-bok, Alkemisten. Ingen brådska än men snart så....

Imorn är det dags för Max 18månaders-kontroll med vaccination och allt vad det innebär! Ska bli spännande att se hur lång han är nu =) Ska dessutom för hundraelfte gången ta upp hans hosta och den här gången ska jag stå på mig ordentligt, jag vill få remiss till Ackis. 12 veckor har det hållt på imorn, man är inte helt och hållet frisk om man hostar så länge...

Sov gott alla glada och håll tummarna för att jag lyckas!!
Kram

Kommentarer
Postat av: Hanna

Nej, då är det nog nåt som är är galet. Synd att han inte kan tala om om det kliar eller är rethosta osv..



Vad har du för symptom på graviditets diabetes? trötthet?

har inte hört någon som haft det och är dåligt påläst om vad det innebär.

kanske vi slipper tunga bebisar denna gång - iaf lika tunga =P

de var ju inne och kurrade så länge. har förstått att andra gången brukar de inte husera så länge i magen som första gången men om man gått över en gång så gör man det nog igen. Hoppas innerligt att 42+0 inte finns på kartan denna gång =P



Det där jäkla kissandet håller på o göra mej vansinnig! Så himla typiskt att allt i denna graviditet är raka motsatsen till Emils. Nu förstår jag kissahelatidenproblemet. Haha!



Nu måste jag sova!

Massa kram :)

2009-08-18 @ 23:45:51
URL: http://hannamariak.blogg.se/
Postat av: Isabel

Du tog inte upp om att få besöka en aurora barnmorska? De ska verkligen vara bra!

J du gick upp ganska mycket med MAx så det vore kanske skönt att kunna sätta fingret på varför det blev så.

Jag var den första någonsin i våran släkt åt båda hållen med HF, någon måste ju vara den första ;-)

2009-08-19 @ 09:44:33
URL: http://issapissastankar.blogg.se/
Postat av: Mia

Måste i alla fall vara grymt skönt att fått lite klarhet i vad det var som hände sist och risken att det blir så igen. Då är man ju förberedd på ett annat sätt om det skulle hända igen.

2009-08-19 @ 10:31:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0