vardag igen

igår va mamma och pappa här på fika. med sig hade dom bilbarnstol!! så nu börjar vi ha allt på plats =)

idag har vi varit på förlossningen med föräldragruppen. vi började med att kolla ingången, så nu vet vi vilken knapp vi ska trycka på för att få komma in =) va rädd att vi skulle höra en massa skrik från folk mitt uppe i det hela men jag hörde inte ett ljud. vi fick se köket där blivande pappor hämtar saft åt oss blivande mammor =) badrummet där vi kan ligga och slappna av under öppningsfasen. sen fick vi se ett av rummen där man ligger antingen om man kommit in lite för tidigt men av nån anledning inte kan åka hem igen, eller om man förlöst på kvällen och bara vill vila över natten och sen åka hem dan efter. där får även pappa sova. man får då eget rum men delar toa med ett annat rum. sen fick vi se själva förlossningsrummet. alla 8 "vanliga" förlossningssalar var för tillfället upptagna (busy day) så vi fick sitta i ett rum som var till för de som har någon infektion när dom kommer och ska föda, typ magsjuka eller nåt sånt. där inne satt vi nästan 20 pers på pallar i en timme och jag blev bara tröttare och tröttare...... där gick barnmorskan igenom olika ställningar, olika maskiner, olika bedövningar.... hon ritade upp kurvor från ctg-maskin och förklarade att bara för att kurvorna är stora så betyder det ändå inte att värkarna är riktiga värkar. man går mest på smärtan. så varför mäta överhuvud taget? vi fick se "slangen" till epiduralen, nån slang med en liten spiral-spets på som man seriöst trycker in i bebins huvud om man av någon anledning behöver hålla mer exakt koll på bebisen hjärtrytm och sånt, "virknålen" man tar hål på hinnan med om den inte går sönder av sig självt... vi fick nog se det mesta =) förlossnings-"pallen", stora medicinbollen mm mm sen kom vi till bedövningarna. de som ville fick prova lustgasen. hon visade en tens-maskin som hon rekommenderade starkt. hon sa att många som helst inte vill ha medicinsk bedövning klarar sig genom hela förlossningen med tens. varför har jag då aldrig hört om nån som använt den? akupunktur skulle jag kunnat tänka mig om jag provat på det förut, men det har jag ju inte. efter vad man har hört om akupunktur vid andra situationer så funkar det ju jättebra på vissa men inte alls på andra. sen har vi epiduralen som är den mest effektiva men som istället kan försvaga värkarna och öka risken för långdragna förlossningar, sugklocka och mer "sprickning", till och med kejsarsnitt =( på slutet tappade jag koncentrationen mer och mer men det va ändå intressant att ha sett allting. jag hade gärna velat få se bb-avdelningen också, ifall man hamnar där några dagar. hon sa att där får man i regel egna rum speciellt nu när det inte är "högsäsong" för barnafödande (bortsett från idag då...) men man kan tvingas dela med en annan tjej och i så fall får inte pappan sova kvar. men förstföderskor brukar få företräde till eget rum.
oj oj oj va trött jag va på slutet... men det känns som att både marcus och jag har tillräckligt koll på läget. vi vill mest ha det överstökat nu. få slippa magen och ha våran underbara lilla bebis i famnen! =) längtar till förlossningen och allt vad det innebär och tror vi kommer klara det galant båda två! eller alla tre =)

nu ska jag sova. blev helt hjärndöd bara av att skriva allt... sov gott!!

Kommentarer
Postat av: Lajna

oj oj oj! Det var det längsta inlägg du skrivit hittills :-D
Testade du lustgasen? "im in heaven"

Jag tror oxå ni komemr att klara er galant... man vet inte vad som vänta skall. Men ni verkar ganska coola med saken :-))

Ska bli så kul att klappa mage på lördag :-)

2008-01-21 @ 22:34:58
URL: http://endellina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0