lax - supergod!!!

2 portioner:

1dl bulgur
½ buljongtärning + 3dl vatten
½ purjolök
½ röd paprika
½ squash
5-6 körsbärstomater eller
2 vanliga
salt och peppar
laxfilé i portionsbitar
rivet citronskal
ev grovhackad persilja

yohurtsås

1½dl matyoghurt
1tsk pressad citron
1tsk riven ingefära
1msk sweet chilisås
salt vid behov

ugnen på 200grader

koka upp vatten och buljong, häll i bulgur och koka ca 8min
skär paprika och squash i bitar, purjolöken i sneda strimlor
fräs upp allt i lite olja och stek några minuter
rör ner bulgurn och halverade småtomater (eller stora i tärningar)
salta vid behov
häll allt i en ugnsfast form

salta och peppra laxen och strö på de rivna citronskalet
lägg fisken på röran och in i ugn ca 12-15 minuter

blnada ihop ingredienserna till yoghurtsåsen och servera!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Vad spännande :) ska skriva ner och testa när jag har lax hemma nästa gång :)

Jag har faktiskt packat ner nässpray. Jag är tokanti mot nässpary annars för att ja får sånna sår i näsan, så jag hr nog varit täppt i ett halvår nu och ligger o flåsar som värsta flodkossan på nätterna. men på förlossningen så får jag ta några sår om så vore =P

2008-02-05 @ 11:47:01
URL: http://hannamariak.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0